Menu Obsah
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)
 CEPTA - Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy
Domov Air quality Mass media outcomes
Air quality
EKO-auto roka 2013 (ECO-car competition) PDF Print E-mail
Written by Daniel Lešinský   

<

10.7.2013, Zvolen. Táto súťaž je analýzou automobilov dostupných na slovenskom trhupohľadu ich dopadu na životné prostredie. Hodnotenieroku 2013 vychádzametodiky partnerskej organizácie VCD (Verkehrsclub Deutschland),ktorá skúsenostiekologickým hodnotením automobilov od roku 1989.

VCD vyhodnocovalaroku 2013 tri kvality automobilu: spotrebu, hlučnosťemisie. K tomu, s podporou Öko-institutu, ďalej VCD hodnotí environmentálny profil výrobcu, kde sa zameriavajú na environmentálny manažment; životnému prostrediu priateľskú výrobukomunikáciu; produktyvyužívanie produktov. Viac informáciimetodike hodnotenia (v nemčine) TU.

Cieľom tejto aktivity oz CEPTA je vniesť rozmer ochrany životného prostredia do rozhodovania zákazníkov pri kúpe automobilu. Už dnes môžete kúpiť osobný automobilemisiami CO2 pod úrovňou 80 g/km, so spotrebou 2,9 kg plynu (CNG) na 100km, hoci norma hovorílimite 95 g/km až od roku 2020. Dnes jazdíme bežne s automobilmiprodukciou CO2 cez 160 g/km, čo je pri spotrebe nad 6,8 l benzínu, resp. nad 6 l nafty na 100km.

Last Updated on Monday, 17 March 2014 15:27
 
Neviditeľná (samo)vražda PDF Print E-mail
Written by Daniel Lešinský   

Jednou z dôležitých informácií, ktorá bola odprezentovaná a diskutovaná na medzinárodnej konferencii o.z. CEPTA „Čistejšie ovzdušie v európskych mestách“ (12.-13.2.2013 v Bratislave) bolo stále viac sa rozširujúce zámerné no nelegálne ničenie, resp. deinštalovanie filtrov na sadze vo výfukoch dieselových motorov na Slovensku.

Peter LENĎÁK, výkonný riaditeľ S-EKA spol. s r.o., sa k tomuto problému vyjadril: “Akýmkoľvek spôsobom narušený či upravený filter výfukových plynov (filter pevných častíc - DPF, FAP, SCR) je zásah v rozpore s platnou legislatívou SR1. Takéto vozidlo je technicky nespôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách v SR. Okamžite mu môžu byť políciou odobraté značky, Obvodným úradom udelená pokuta 332€ a až do odstránenia poruchy môže byť vozidlo vyradené z evidencie, v špecifických prípadoch i na trvalo. Autorizovaný servis, ktorý takýto protiprávny zákrok zrealizuje alebo sprostredkuje, môže mať okamžite odobranú licenciu.“

Toto sú „len“ právne následky takejto úpravy filtra. Podstata problému je v poškodzovaní zdravia a životného prostredia. Filtre na sadze – filtre pevných častíc (DPF, FAP, SCR) sú povinnou výbavou nákladných i osobných dieselových, naftových áut v emisnej triede (EURO 5) a niektorých vozidiel (EURO 4), cca od roku výroby 2003.

 

Last Updated on Thursday, 21 February 2013 21:33
 


Most read last month

Most read last week

Our supporters and partners:
Ekopolis IPEN - a toxic free future Pesticide Action Network Europe SAAIC Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika-Slovenská republika Clean Air - Čisté ovzdušie