Menu Obsah
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)
 CEPTA - Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy
Domov Duchovný rozvoj Univerzita života Spoločnosť Divide et impera. alebo Prečo sa neznášame?
Divide et impera. alebo Prečo sa neznášame? PDF Tlačiť E-mail
Napísal Milan Rusko   

Divide et impera. alebo Prečo sa neznášame?

Dievča bolo zbité a odporúčané za Dunaj. Spoza Dunaja zaraz ozvali sa telefonáty a výzvy našim hlavám. Ba aj zo Západu prišli hlasy a vztýčený prst, že čo to tu vraj stvárame za nepeknosti, keď dievčatá bijeme. Akoby sa to v žiadnej krajine ešte nestalo, akoby si polícia nerobila svoju prácu a akoby našinec bol plný nenávisti voči Južanom. Čo sa to tu deje? Chcú nás onálepkovať nálepkou rasistického národa na základe jednej bitky, akých sa stáva denne vo svete mnoho? Kto to tu vlastne rozdúchava národnostné nepokoje medzi Slovákmi a Južanmi? Keď sa vyšetrilo, že ono ani nešlo o bitku, skôr o podvod, rozdúchali sa nepokoje ešte viac. Kto má záujem na tom, aby sa živili národnostné trenice?

Ten, kto roznecuje národnostnú nenávisť, je sám čistý od nenávisti, ide mu o niečo iné, v iných veciach vidí svoj zisk. Starí Rimania poznali heslo: Divide et impera – rozdeľuj a panuj. Lebo najlepšie sa panuje nad ľudom rozdeleným. Veď keby sa ľudia spojili a zjednotili svoje sily za spoločné dobro, stávajú sa neporaziteľnými a už nebudú počúvať žiadneho cézara, lebo ho nepotrebujú. Cézar je dobrý vtedy, keď si ľudia nedokážu usporiadať život sami, vtedy príde, nastolí poriadok, prosperitu a vyberačov daní, aby si mohol budovať svoje paláce. Táto vláda proste niekomu stúpila na otlak a ten niekto bude tu rozdeľovať a roznecovať, až kým nebude zase panovať. (Sú to skupiny majúce záujmy na pôde Južného Slovenska? Alebo sú to niektoré zo zahraničných nadnárodných koncernov, ovládajúcich elektrinu, plyn, vodu, peniaze a iné strategické „suroviny“, ktorým minulá vláda išla po ruke a súčasná ich tlačí, aby nezdierali našincov príliš, tlačí ich ceny nadol a ich zisky tiež? Alebo sú to informačné médiá zvyknuté kaliť čistú vodu, ktoré sa teraz cítia byť ohrozené?) Všetci tí, ktorí sa nechajú strhnúť nenávisťou a neznášanlivosťou, plnia do bodky vôľu imperátorov. Tí, ktorí majú vlastný rozum, neskočia im na to, ani keby tu hneď vyvolali vojnu.

Okrem národnostnej sú aj iné neznášanlivosti. Politika. Pravica a ľavica. Liberálna a sociálna politika. Skutočne sa musia neznášať? Musí byť liberálna politika na úkor slabších a musí byť sociálna politika trestaním úspešných? Vôbec nemusí. Správna sociálna politika je predsa ochrana slabších pred svojvôľou mocnejších. Nie trestať úspešných, ktorí sú spravodliví, ale nedovoliť im utláčať slabších. A správna liberálna politika nie je dať slobodu tým, ktorí majú ostré lakte, krivú chrbticu a bezohľadnosť, ale tým, ktorí sú poctiví a nepotrebujú svoje bohatstvo stavať na zbedačovaní iných, ale na službe iným. Obe politiky môžu ísť ruka v ruke. Ale niekto tu neprestajne potrebuje ľudí rozdeľovať na pravicu a ľavicu, vyvolávať nenávisti a nepokoje. Skočili ste mu na to? Alebo ste si zachovali slobodu myslenia bez nenávisti a xenofóbie (strachu z inakosti)?

Nenávisť nie je len otvorená, navonok prejavená, je to pohnútka v našom vnútri. Kedykoľvek povieme, že niečo nie je dobré, s túžbou zničiť to, nenávidíme. Bez nenávisti sme až vtedy, keď povieme: všetko je dobré také, aké to je. A ak aj vidíme niečo ako zlé, napravme to vytvorením sveta, malého sveta v sebe a okolo seba, v ktorom to zlo nie je. Napravme to tvorením, nie ničením. Tomu sa hovorí nenásilie. Neznášanlivosť je vnútorná nenávisť, je to v podstate len slabosť, nevysporiadanosť vo vlastnom vnútri, neistota, strach z pocitu ohrozenia inakosťou.

Neznášanlivosť v náboženstvách. Ako môže napríklad kresťan povedať, že Allah nie je Boh? Veď zato nemusí čítať Korán a držať sa ho, stačí keď rešpektuje, že oni slovom Allah nazývajú Tvorcu, ktorého kresťania zase nazývajú Bohom-Otcom. Alebo prečo taká nenávisť kresťanov voči ezoterike a ezoterikov voči kresťanom? Prečo ten strach z inakosti, neschopnosť komunikovať a pochopiť sa? Komu prospieva tá neznášanlivosť a kto má z nej zisk? Kto si je istý svojou pravdou, ten sa nebojí komunikovať s inými, aj vysvetľovať, ale aj pochopiť druhého.

Alebo napríklad kresťanské charizmatické hnutie. Oslavovaním mena Ježiš upadajú do tranzu, hovoria čudnými jazykmi a vraj aj iné divné veci sa okolo nich dejú. Z psychologického hľadiska robia niečo podobné, čo od dávna robili primitívne kmene okolo svojich bohov-totemov pri tanci za zvuku bubnov. Je to výborné, ak ich to napĺňa. No títo kresťania nechcú ani počuť o šamanizme, preto si nemôžu všimnúť tú nápadnú podobnosť. Svoju neznášanlivosť argumentujú tým, že len meno Ježiš bolo dané pre spasenie ľudí. No aký je rozdiel medzi tým, keď niekto vyslovuje meno Ježiša a iný meno nejakého svojho Boha? Veď je to len zvuk, vlnenie vzduchu. Vari Boh (aj s Kristom) má špeciálne zaľúbenie v určitých vlneniach vzduchu a iné odmieta? Čo nie je Boh Duch a hmota vzduchu ho nezaujíma? Boh predsa hľadí do hĺbky srdca, nie podľa chvenia vzduchu, ale podľa hĺbky odovzdanosti (depresie) a jeho úprimnej viery vypočuje volanie človeka. Hmota nič neosoží v modlitbe, len duch. Títo kresťania si to pre svoju neznášanlivosť nemôžu uvedomiť a tak zostávajú pri viere v hmotu. Vďaka neznášanlivosti neposunú sa ďalej v uctievaní pravého Krista, nielen toho hmotného zo svojich predstáv.

Prečo je ale v Biblii napísané, že len v mene Kristovom je spasenie? Nomen est omen. V staroveku meno nebolo o hláskach, ale o podstate. Spasenie je teda v Kristovej podstate, nie len vo vyslovovaní jeho mena. Prijať Kristovu podstatu znamená mať jeho ducha, teda žiť tak, ako žil on. Do istej miery to v kresťanských spoločenstvách aj robia, pokiaľ sa snažia nasledovať Krista a podobať sa svojím vnútrom jemu. Ale často sa stáva, že neveriaci človek má vnútro krajšie, čistejšie, spravodlivejšie a dobrosrdečnejšie, než veriaci kresťan. Bez toho, že by vyznával meno Ježiša je ku Kristovej podstate bližšie. Takže na čo vlastne týmto ľuďom slúži to meno? Na oklamanie samého seba?

Tak ako náboženstvá? Chcete sa naďalej rozdeľovať a nenávidieť, nekomunikovať a nechcieť sa pochopiť? Viete, že svojou nenávisťou neslúžite sebe, ale niekomu a niečomu, kto a čo vás ovláda a zneužíva? Nehľaďte na hmotný zovňajšok, ale hľaďte na vnútro a ducha, do podstaty veci a tak poznáte jednotu všetkých ľudí a hlavne za všetkým uvidíte jedinú túžbu – túžbu po vnútornom naplnení, ktorá hýbe všetkými ľuďmi bez rodielu. Bez rozdielu náboženstiev, ideológií. Všetci hľadajú len naplnenie tejto túžby, rôznymi spôsobmi, vrátane pomýlených, nespravodlivých a zlých. Naplnením tejto túžby je Kristus, ale nie nejaká naša predstava o ňom, ani nejaký zvuk, či obraz. Pravý Kristus je duch a poznať ho možno len duchovne. Nie je to syn tesára z Nazaretu, on bol len jeho nositeľom. Pravý Kristus je pravá podstata existencie, všetkého bytia, večná radosť a blaženoť, ale aj múdrosť a pochopenie základov sveta a života. Kto ho poznal a pochopil, nedelí sa už na také alebo onaké náboženstvo. Vidí len cestu, ktorá vedie k nemu a ktorá vedie od neho, nezávisle na ideológii a náboženstve.

Prečo na rôznych dotazníkoch v rubrike „náboženstvo“ uvádzajú na výber rôzne možnosti? Keď je človek kresťan, nesmie byť buddhista ani moslim? Taký kresťan, ktorý zároveň nie je aj židom aj moslimom aj buddhistom aj jogínom aj ateistom aj humanistom, ten veru nepochopil pravú podstatu kresťanstva. Preto ja do rubriky „náboženstvo“ píšem „množenstvo“ (čiže všetko) a do rubriky „politická príslušnosť“ píšem „slušnosť“. Imperátori, ktorí chcú rozdeľovať a panovať, tí si na mne veru nezgustnú.

Návrh na prvú cenu za „znášanlivosť“: Americký prezident na margo útokov 11. septembra 2001 povedal: „Buď ste s nami alebo ste s teroristami. Iná cesta nie je.“ Pokiaľ viem, žiadny terorista nič podobného nepovedal. Teroristi asi vedia napočítať viac než do dvoch. J Aspoň vidieť, odkiaľ vanú vetry neznášanlivosti. Budiž, pre neznášanlivých nech som aj terorista. Ale vždy len bez násilia.

Posledná úprava Štvrtok, 26 Október 2006 14:16
 

Najčítanejšie za týždeň

Podporili nás a partneri:
Ekopolis IPEN - a toxic free future Pesticide Action Network Europe SAAIC Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika-Slovenská republika Clean Air - Čisté ovzdušie