Menu Obsah
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)
 CEPTA - Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy
Domov Kvalita ovzdušia
Seminár Ako zlepšiť kvalitu ovzdušia na Slovensku PDF Tlačiť E-mail

IMG 7125 Vyrez-DymBS-mini06.04.2017 (štvrtok) sa v Hoteli Barónka, Mudrochova 2, Bratislava – Rača konal medzinárodný seminár „Ako zlepšiť kvalitu ovzdušia na Slovensku“ v spolupráci so zahraničnými partnermi DUH a Ecocouncil ako aj s Ministerstvom životného prostredia SR. Cieľovou skupinou boli predovšetkým zástupcovia samosprávy, štátnej správy, odborná i laická verejnosť.

Doobedňajšia časť seminára bola venovaná stavu znečistenia ovzdušia v SR, legislatíve na jeho ochranu, navrhovaným krokom a opatreniam zo strany MŽP SR ako aj dobrým príkladom z iných krajín EÚ (Nemecko, nízkoemisné zóny). Zaujímavá bola analýza legislatívy na ochranu ovzdušia v SR, porovnanie programov na zlepšenie kvality ovzdušia pre jednotlivé oblasti v SR a poukázanie na ich nedostatky. Doobedňajšej časti sa nečakane zúčastnil aj zástupca, právnik Európskej komisie Marco Gasparinetti, ktorý priblížil výsledok pojednávania, rozsudok  ECJ v prvom prípade infringementu za nedodržiavanie limitov kvality ovzdušia v Bulharsku. Dodal že je to prvý krok v procese, ktorý bude nasledovať aj pre ostatné krajiny EÚ dlhodobo nespĺňajúce limity kvality ovzdušia (čo sa týka aj SR). A rovnako, že tento záver umožňuje EC uplatniť pre dosiahnutie cieľov ďalšie motivačné opatrenia ako napríklad pokuty. Pre porovnanie a predstavu použil príklad z infringementu z jednej Talianskej oblasti, ktorá nespĺňala požiadavky odpadovej legislatívy EÚ (účinný program odpadového hospodárstva), za čo dostala pokutu 200 mil. € + 40 mil. € za každých 6 mesiacov bez implementovaného takéhoto programu. Motivačné.

DSC 0191 ZmVyrezPočas obedňajšej prestávky prebehla tlačová konferencia s praktickou ukážkou merania ultrajemných pevných častíc (PM častice pod 1 um) v ovzduší znečistenom spaľovaním dreva v prenosnom ohnisku (kotol). I napriek takmer bezdymovému horeniu a veternému počasiu bola v blízkosti ohniska nameraná vysoká koncentrácia ultrajemných PM častíc nad detekčný limit prístroja (viac ako 500 000 častíc na 1 cm3 vzduchu), kým v relatívne čistom pozadí ca 30 metrov bokom bola táto hodnota okolo 2 800 častíc na cm3 vzduchu. Takže toto kúrenisko zvyšovalo znečistenie ovzdušia veľmi jemnými časticami lokálne (predovšetkým sadze) viac ako 170 krát.

Poobedie seminára bolo zamerané na problematiku lokálnych kúrenísk, teda na spaľovanie tuhých palív v domácnostiach ako jeden z hlavných zdrojov znečistenia ovzdušia ultrajemnými prachovými časticami na Slovensku. Boli predstavené zlé a aj dobré príklady kúrenia pevným palivom, správna prax pri spaľovaní dreva a diskutovalo sa aj o rozšírenom probléme v SR – o spaľovaní odpadu v domácich peciach. Prezentácií a diskusií sa zúčastnili aj zástupcovia kominárov a cechu kachliarov.

Logo - CleanHeatLogo - RightCleanAirJazykmi seminára boli kvôli medzinárodnej účasti (okrem Slovenska aj Nemecko, Dánsko, Srbsko, Taliansko,) slovenčina a angličtina, účastníci mohli využiť simultánne tlmočenie. Občerstvenie ako aj obed boli zabezpečené v kvalite BIO. Seminár bol realizovaný s finančnou podporou Európskej únie z grantového mechanizmu LIFE+ v rámci projektov „Right to Clean Air“ a „Clean Heat“.
Program seminára je v priloženej pozvánke, prezentácie a postery v priložených dokumentoch.

Ďakujeme všetkým aktívnym účastníkom ako aj odborníkom za vytvorenie hodnotného podujatia s výbornými diskusiami, rovnako tak MŽP SR za organizačnú, SHMÚ za odbornú súčinnosť a Cyklokoalícií za pomoc pri meraní ultrajemných prachových častíc.

Posledná úprava Utorok, 18 Apríl 2017 18:16
 
Výzva Centra pre trvaloudržateľné alternatívy, k reforme politiky EÚ PDF Tlačiť E-mail

Európska únia prežije brexitrasenie ale potrebuje rekonštrukciu.alt

 

V Bratislave sa zídu 16.09.2016 lídri krajín EÚ a budú diskutovať ako ďalej po „Brexite“, v ktorom občania UK rozhodli že už nechcú viac zotrvať v Európskej únii. Odpor občanov proti súčasnej forme spoločenstva štátov EÚ rastie i v iných štátoch. Prečo? Environmentálne MVO považujú za prioritné reformovať poľnohospodársku politiku (CAP), zastaviť súčasnú diskusiu o TTIP/CETA a zároveň neoslabovať spoločnú politiku ochrany životného prostredia.1

V čom vidíme potrebu reformy fungovania EÚ ako aktívni občania z mimovládneho sektora na Slovensku v rámci aktivít o. z. CEPTA:

-          Implementovať funkčný princíp partnerstva v správe verejných financií. Občania nemajú v súčasnom systéme reálnu možnosť ovplyvňovať využívanie verejných prostriedkov, napriek tomu že princíp partnerstva je jeden zo základných pilierov rozdeľovania a monitorovania EÚ fondov;

-          Odstrániť korupciu na všetkých úrovniach čerpania verejných financií vrátane EÚ fondov;

-          Reformovať CAP (spoločnú poľnohospodársku politiku) smerom k sebestačnosti regiónov. V EÚ prevážame veľa kilogramov, tovarov ale málo poznania a know-how, vymiera nám vidiek, zanikajú malé a rodinné podniky;

-          Chrániť zdravie ľudí a kvalitu životného prostredia na úrovni poznatkov vedy. Dnes je EÚ neschopná implementovať vlastnú legislatívu, v oblasti ochrany životného prostredia (napr. v znečistení ovzdušia), ktorá naviac ani nereflektuje aktuálne poznatky vedy a výskumu;

-          Vylúčenie zásadného vplyvu korporácií pri definovaní pravidiel a limitov toho, čo je v EÚ dobré a bezpečné. V EÚ sa napr. pesticídy, biocídy, GMO a pod. schvaľujú na základe štúdii platených priamo ich výrobcami.

Posledná úprava Piatok, 16 September 2016 07:31
 
Týždeň mobility a Deň bez áut 2015 vo Zvolene PDF Tlačiť E-mail

SK-BB PesiaZonaCyklisti - fotoDLPočas európskeho týždňa mobility (16. – 22.9.2015) organizovalo o. z. CEPTA spolu so Združením Slatinka a Mestom Zvolen pre občanov mesta niekoľko podujatí.

Celý týždeň bola pešia zóna Zvolena (Námestie SNP a priľahlé ulice) sprístupnená pre cyklistov, korčuliarov aj kolobežkárov, pričom počas roka majú do nej zakázaný vstup. V priebehu týždňa mobility nedošlo ku žiadnej kolízii medzi cyklistami a chodcami. Znamená to, že ohľaduplní cyklisti a chodci môžu vedľa seba existovať v spoločnom priestore námestia a takéto riešenie je bezpečnejšie, ako vtesnať cyklistov do úzkeho priestoru cyklocesty pozdĺž západnej strany námestia, ktorá je chodcami hojne využívaná, čo zvyšuje riziko nehody.

 LogoEurTyzdenMobility-0

 

 

 

Pešia zóna v Banskej Bystrici trvalo sprístupnená pre cyklistov.

Vhodná inšpirácia aj pre mesto Zvolen.

 

Posledná úprava Štvrtok, 14 Január 2016 12:22
 
EKO AUTO ROKA 2015 PDF Tlačiť E-mail

Aj v roku 2015 sme v o.z. CEPTA hodnotili automobily na aktuálnom Slovenskom trhu z pohľadu ich dopadu na životné prostredie. Pri hodnotení sme výchádzali z výsledkov nemeckej partnerskej mimovládnej organizácie VCD (VCD Auto Umweltliste) a ich výsledky EkoAuta 2015 boli upravené pre slovenský trh.

Automobily mohli získať vo finálnom vyhodnotení maximálne 10 bodov. Hodnotilo sa v štyroch základných kritériách – emisie/spotreba, hluk, dopad na zdravie človeka, vplyv na prírodu. V každej disciplíne mohlo auto získať 10 čiastkových bodov, ktoré mali podľa konkrétnej oblasti hodnotenia rôznu váhu a po prepočte sa sčítavali do konečného bodovania. Medzi 5timi najlepšími skončili hybridné modely značiek Lexus a Toyota ale aj úsporné modely značiek Škoda, Volkswagen, Audi či Citroen, viac v tabuľke nižšie.

Posledná úprava Sobota, 21 November 2015 10:04
 
Dýchať, či nedýchať? PDF Tlačiť E-mail

IMG 2260VyrezZmO. z. CEPTA v spolupráci so zahraničnými expertmi zorganizovalo dňa 03.06.2015 tlačovú konferenciu zameranú na výsledky merania znečistenia ovzdušia na Slovensku. Merania sme robili v dňoch 27.05. – 03.06.2015 spolu v tíme s dánskym expertom Kaare Press-Kristensenom a jeho meracím zariadením na veľmi jemné častice (Ultrafine Particles) s priemerom pod 1 µm. Tieto častice sú pre zdravie človeka najškodlivejšie. Merali sme (ne)kvalitu ovzdušia vo viacerých mestách a na viacerých miestach v Bratislave, vo Zvolene, v Banskej Bystrici, v Košiciach, vo Vysokých Tatrách, v Žiline i v Trenčíne. Výsledky nás prekvapili. Našli sme veľmi čistý vzduch, napr. vo Vysokých Tatrách, či v parku mesta Zvolen, ale aj veľmi znečistený vzduch, napr. v osobnom aute počas hustej premávky, v podzemných parkoviskách nákupných centier, pri horiacej piecke na drevo, alebo vo vlaku ťahanom lokomotívou na naftu, či v starších dieselových autobusoch. Viac sa dozviete v priložených materiáloch.

 

V prílohách nájdete:

      -  plán meraní po Slovensku v tlačovej správe z 27.05.2015: „Znečistené ovzdušie zabíja na Slovensku aj dnes“;

      -  vyhodnotenie prvej skupiny meraní predovšetkým z Košíc v tlačovej správe z 01.06.2015: „Dýchať, či nedýchať“;

      -  zhodnotenie meraní a stručné odporúčania ako stav riešiť v tlačovej správe z 03.06.2015: „Čo dýchame?“;

Posledná úprava Utorok, 23 Jún 2015 06:15
 
<< Začiatok < Dozadu 1 2 3 4 Dopredu > Koniec >>

Najčítanejšie za mesiac

Najčítanejšie za týždeň

Podporili nás a partneri:
Ekopolis IPEN - a toxic free future Pesticide Action Network Europe SAAIC Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika-Slovenská republika Clean Air - Čisté ovzdušie