Menu Obsah
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)
 CEPTA - Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy
EKO AUTO ROKA 2015 PDF Tlačiť E-mail

Aj v roku 2015 sme v o.z. CEPTA hodnotili automobily na aktuálnom Slovenskom trhu z pohľadu ich dopadu na životné prostredie. Pri hodnotení sme výchádzali z výsledkov nemeckej partnerskej mimovládnej organizácie VCD (VCD Auto Umweltliste) a ich výsledky EkoAuta 2015 boli upravené pre slovenský trh.

Automobily mohli získať vo finálnom vyhodnotení maximálne 10 bodov. Hodnotilo sa v štyroch základných kritériách – emisie/spotreba, hluk, dopad na zdravie človeka, vplyv na prírodu. V každej disciplíne mohlo auto získať 10 čiastkových bodov, ktoré mali podľa konkrétnej oblasti hodnotenia rôznu váhu a po prepočte sa sčítavali do konečného bodovania. Medzi 5timi najlepšími skončili hybridné modely značiek Lexus a Toyota ale aj úsporné modely značiek Škoda, Volkswagen, Audi či Citroen, viac v tabuľke nižšie.

Ako prvé sa kontrolovali emisie CO2, ktoré spôsobujú skleníkový efekt – otepľovanie zeme a priamo súvisia so spotrebou, čo vo väčšine prípadov znamená vyčerpávanie neobnoviteľných zdrojov energie. Aby automobil získal plný počet bodov v tejto kategórii, museli sa jeho emisie CO2 dostať pod hranicu 60g CO2/km. Ak osobný automobil produkoval viac ako 180g/km, v tejto disciplíne, body nezískal žiadne. Čím viac emisií automobil produkoval, tým menej čiastkových bodov získal. Keďže CO2 tvorí 60% emisií automobilov po prepočte 1g CO2 predstavuje 0,05 konečných bodov.

Ďalším kritériom bola hlučnosť. Hluk z dopravy môže spôsobovať nespavosť, či príznaky a ochorenia kardiovaskulárneho systému. Rovnako ovplyvňuje aj schopnosť učenia sa a sociálne správanie detí. Z tohto dôvodu sa dostal medzi hodnotené kritériá. Limity hodnotenia boli určené na 65-75dB(A). Za 65dB(A) získal automobil 10 bodov, za 75dB(A) naopak nezískal ani jeden bod. V konečnom hodnotení má hlučnosť 20% podiel. Jeden decibel sa teda rovná 0,2 konečného bodu.

Posledné dve kritériá boli hodnotené podobným spôsobom. Ide o priamy vplyv emisií na zdravie človeka a na prírodu. Ako prvé sa hodnotilo množstvo pevných častíc – PM z výfuku. Konvenčné dieselové motory a benzínové motory bez turbodúchadla začali s plným počtom 10 čiastkových bodov . Pri dieselových motoroch je to vďaka sériovo inštalovaných DPF filtrov pevných častíc v rámci výfukového systému. S časticami mali problém jedine benzínové motory s priamym vstrekovaním. Tieto motory sú síce úsporné, ale ich emisie obsahujú vysoký počet nebezpečných ultrajemných častíc. To bol jeden z dôvodov, pre ktorý sa im odpočítali body z tohto čiastkového hodnotenia. No ani dieselové a ostatné benzínové motory neskončili nakoniec s 10 bodmi za tieto kategórie. Pri hodnotení dopadu na zdravie človeka a vplyvu na prírodu sa totiž brala do úvahy aj produkcia nebezpečných NOx-ov a to najmä NO2. Prítomnosť týchto plynov v emisiách bol ďalší dôvod, pre ktorý boli automobilom odpočítavané body. Pri hodnotení sa brala do úvahy aj emisná trieda EURO, ktorú automobil spĺňa, aj keď je stále viac výskumov, ktoré upozorňujú na odlišné reálne emisné hodnoty (RDE – Real Drive Emission) automobilov oproti ich údajom v technických preukazoch, preto očakávame, že metodika zaradenia automobilov do jednotlivých EURO emisných tried sa bude v budúcnosti prehodnocovať.

 

Tab 1. Aktuálne poradie TOP 10 eko – automobilov na Slovenskom trhu:

Automobil

TOP 10

celkové body

CO2 (g/km)

kombinovaná spotreba

Palivo

Hlučnosť [dB(A)]

Vplyv škodlivín na človeka

Vplyv škodlivín na prírodu

Výkon (kW/PS)

Cena od

1.Lexus CT 200h

8,08

82

3,6

benzín

68

9,35

7,60

100/136

22 200 €

2.Škoda Citigo 1.0 CNG G-TEC

8,03

79

2,9

CNG

69

9,35

7,60

50/68

10 905 €

2.Volkswagen eco up!

8,03

79

2,9

CNG

69

9,35

7,60

50/68

10 680 €

3.Audi A3 Sportsback 1.4 TFSI g-tron S tronic

7,58

88

3,2

CNG

69

9,35

7,60

81/110

27 830 €

4.Toyota Prius Hybrid

7,53

89

3,9

benzín

69

9,35

7,60

100/136

35 990 €

5.Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 82g

7,50

82

3,1

nafta

70

8,40

6,80

73/99

12 420 €

6.Toyota Yaris Hybrid

7,43

75

3,3

benzín

73

9,35

7,60

74/100

13 590 €

6. Peugeot 2008 1.2 Puretech 82 ETG5 STOP&START

7,43

99

4,3

benzín

67

9,35

7,60

60/82

11 990 €

7. Peugeot 108 1.0 e-Vti 68k STOP&START

7,38

88

3,8

benzín

70

9,35

7,60

51/68

10 290 €

7.Toyota Aygo 1.0 VVT-i eco

7,38

88

3,8

benzín

70

9,35

7,60

51/69

7 990 €

8. Škoda Octavia GreenLine 1.6 TDI

7,15

85

3,2

nafta

71

8,40

6,80

81/110

20 020 €

9. Mini One D 3-dverové

6,95

89

3,4

nafta

71

8,40

6,80

70/95

19 900 €

10. smart fortwo 52kW

6,93

93

4,1

benzín

71

9,35

7,60

52/71

12 492 €

Posledná úprava Sobota, 21 November 2015 10:04
 

Najčítanejšie za mesiac

Najčítanejšie za týždeň

Podporili nás a partneri:
Ekopolis IPEN - a toxic free future Pesticide Action Network Europe SAAIC Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika-Slovenská republika Clean Air - Čisté ovzdušie