Menu Obsah
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)
 CEPTA - Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy
Domov
CEPTA - centrum pre trvalo-udržateľné alternatívy
Analýza nakladania s komunálnym odpadom v SR, príklady z krajín EÚ a návrhy riešení PDF Tlačiť E-mail
Napísal Miloš Veverka   

Slovensko stojí na rozmedzí ďalšieho smerovania odpadového hospodárstva. V roku 2013 sa plánuje prijať nový zákon o odpadoch, od ktorého sa čakáva nastavenie ekonomického prostredia odpadového hospodárstva smerom k prevencii a zhodnocovaniu odpadov, aby SR mohla napĺňať ciele  ealturópskej legislatívy. 22.2.2012 vláda SR schválila nový Program odpadového hospodárstva na roky 2011-2015, ktorý definuje konkrétne ciele pre jednotlivé komodity a roky. Očakávaná je aj zmena vo fungovaní Recyklačného fondu jeho reformou, resp. nahradením iným transparentným a efektívnym mechanizmom podpory separovaného zberu a recyklácie v SR.

Situácia je predovšetkým pre obce neudržateľná, kedy náklady na separovaný zber sú v mnohých samosprávach 2-3 násobne vyššie ako uloženie komunálneho odpadu na skládky, účinnosť separácie je nízka, veľa zhodnotiteľných komodít končí na skládkach, veľa vyseparovaných komodít sa vyváža do zahraničia, náklady na komunálny odpad v obci v mnohých prípadoch nevykrýva výber miestneho poplatku za komunálny odpad, chýba podpora a systémové riešenie zhodnocovania biologicky rozložiteľného odpadu ako aj likvidácie čiernych skládok v krajine.

Posledná úprava Utorok, 13 August 2013 09:44
 
Ekošoférovanie. Technical report PDF Tlačiť E-mail
Napísal Miloš Veverka   

15.7.2013, Zvolen. Dnes o. z. CEPTA zverejnila správu:

"Ekošoférovanie. Ako ušetriť a zároveň sa správať ohľaduplne k životnému prostrediu. Ecodriving - technical report"alt

Ekošoférovanie je štýl jazdenia, ktorým môžeme významne znížiť spotrebu paliva a teda ušetriť a taktiež znížiť množstvo emisií vypúšťaných do ovzdušia, čo chráni naše zdravie a životné prostredie. Navyše jazdením v zmysle zásad ekošoférovania sa zvyšuje bezpečnosť na cestách.

Ekošoférovaním môžeme reálne ušetriť 15 – 25 % spotreby paliva, podľa toho, akým typom šoféra sme boli pred zoznámením sa s ekošoférovaním. Toto je ekonomicky zaujímavé nielen pre jednotlivcov, ale aj pre veľkých prepravcov, dopravné podniky, či živnostníkov, ktorí najazdia ročne veľké množstvá kilometrov, alebo prevádzkujú flotily vozidiel.

alt

Podrobnejšie informácie môžete nájsť v priloženej správe Ekošoférovanie. Technical report.

Posledná úprava Utorok, 25 Marec 2014 13:18
 
Zvýšenie skládkového poplatku – strašiak či príležitosť? PDF Tlačiť E-mail
Napísal Miloš Veverka   

Skládkový poplatok je jedným z dôležitých nástrojov na presmerovanie toku odpadov od skládkovania smerom ku zhodnoteniu. Hoci jeho navýšenie čiastočne zvýši náklady na odpadové hospodárstvo obcí, dokáže však vygenerovať značné zdroje, ktoré pri vhodnom nasmerovaní môžu významne pomôcť triedenému zberu v obciach. Navyše znevýhodní skládkovanie, čo sa prejaví zvýšením zhodnocovania odpadov.

Dôležité však je, akým spôsobom sa tento nástroj nastaví a ako zapadne do celkového systému odpadového hospodárstva.

Posledná úprava Štvrtok, 11 Apríl 2013 08:47
 
EKO-auto roka (ECO-car competition) 2013+ PDF Tlačiť E-mail
Napísal Daniel Lešinský   

10.7.2013, 11.7.2014, 15.08.2015 Zvolen. Táto súťaž je analýzou automobilov dostupných na slovenskom trhu z pohľadu ich dopadu na životné prostredie. Hodnotenie v roku 2013, 2014 vychádza z metodiky partnerskej organizácie VCD (Verkehrsclub Deutschland),ktorá má skúsenosti s ekologickým hodnotením automobilov od roku 1989.

VCD vyhodnocuje tri kvality automobilu: spotrebu, hlučnosť a emisie. K tomu, s podporou Öko-institutu, ďalej VCD hodnotí environmentálny profil výrobcu, kde sa zameriavajú na environmentálny manažment; životnému prostrediu priateľskú výrobu a komunikáciu; produkty a využívanie produktov. Viac informácii o metodike hodnotenia (v nemčine) TU.

Cieľom tejto aktivity oz CEPTA je vniesť rozmer ochrany životného prostredia do rozhodovania zákazníkov pri kúpe automobilu. Už dnes môžete kúpiť osobný automobil s emisiami CO2 pod úrovňou 80 g/km, so spotrebou 2,9 kg plynu (CNG) na 100km, hoci norma EÚ hovorí o limite 95 g/km až od roku 2020. Dnes jazdíme bežne s automobilmi s produkciou CO2 cez 160 g/km, čo je pri spotrebe nad 6,8 l benzínu, resp. nad 6 l nafty na 100km.

Posledná úprava Sobota, 19 September 2015 11:17
 
Čisté ovzdušie v európskych mestách, aj na Slovensku? PDF Tlačiť E-mail
Napísal Miloš Veverka   

Konferenciu Čisté ovzdušie v európskych mestách organizovalo 12.-13.02.2013 občianske združenie CEPTA v spolupráci s MŽP SR a Úniou miest Slovenska v rámci LIFE+ projektu Clean Air (Čisté ovzdušie) s podporou kampane Klíma bez sadzí.alt Viac o projekte Clean Air nájtdete na jeho domovskej stránke www.cleanair-europe.org

Situácia s (ne)kvalitou ovzdušia v Slovenskej republike je stále alarmujúca, systematicky sa neriešila od roku 2004, nášho vstupu do EÚ, v ktorej platia limity. Tieto limity sú v SR každoročne prekračované, pre PM10 (prachové častice) na viac ako 1/3 monitorovacích staníc. Najhoršie výsledky sú spomedzi väčších miest najmä v Bratislave, B. Bystrici, Žiline, Košiciach, Trenčíne či Ružomberku, ale ani na ostatných miestach nemožno hovoriť o čistom vzduchu.

Príkladom zodpovedného prístupu na úrovni samosprávy môže byť príhovor primátora Bratislavy Milana Ftáčnika, ktorý otváral druhý deň konferencie 13.2.2013...

Posledná úprava Streda, 12 Jún 2013 10:16
 
<< Začiatok < Dozadu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Dopredu > Koniec >>

Stránka 9 z 16
Podporili nás a partneri:
Ekopolis IPEN - a toxic free future Pesticide Action Network Europe SAAIC Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika-Slovenská republika Clean Air - Čisté ovzdušie