Napísal Miloš Veverka
|
6.11.2013 MŽP zverejnilo Program predchádzania vzniku odpadu SR (PPVO), ktorý je možné pripomienkovať v rámci medzirezortného pripomienkového konania do 12.11.2013.
O. z. CEPTA má k PPVO pripomienky podrobne popísané v priloženom dokumente.
|
|
Napísal Daniel Lešinský
|
Jedným z najúčinnejších opatrení ako zlepšiť kvalitu ovzdušia v centrách miest a zároveň výrazne prispieť ku kvalite života aktívnych obyvateľov mesta je vytvoriť podmienky pre nemotorovú dopravu - bicykle, inline korčule, kolobežky, skateboardy ale aj pre pešiu chôdzu, mamičky s kočíkmi a pod. Mať možnosť dostať sa do centra mesta pohybom na čerstvom vzduchu - rýchlo, bezpečne a zdravo je prioritou mnohých európskych miest. Kodaň, kde v priemere 35% všetkých ciest do mesta, cez leto cez 50% je realizovaných na bicykli či je to do práce, do školy alebo za priateľmi, na nákupy. Na bicykli v Kodani denne jazdí kráľovná, minister životného prostredia, mnoho poslancov či profesorov. Medzi ďalšie známe európske mestá s výbornou cyklo - infraštruktúrou treba určite spomenúť Berlín aj Viedeň.
|
Posledná úprava Streda, 10 September 2014 12:45 |
Napísal Miloš Veverka
|
Slovensko stojí na rozmedzí ďalšieho smerovania odpadového hospodárstva. V roku 2013 sa plánuje prijať nový zákon o odpadoch, od ktorého sa čakáva nastavenie ekonomického prostredia odpadového hospodárstva smerom k prevencii a zhodnocovaniu odpadov, aby SR mohla napĺňať ciele e urópskej legislatívy. 22.2.2012 vláda SR schválila nový Program odpadového hospodárstva na roky 2011-2015, ktorý definuje konkrétne ciele pre jednotlivé komodity a roky. Očakávaná je aj zmena vo fungovaní Recyklačného fondu jeho reformou, resp. nahradením iným transparentným a efektívnym mechanizmom podpory separovaného zberu a recyklácie v SR.
Situácia je predovšetkým pre obce neudržateľná, kedy náklady na separovaný zber sú v mnohých samosprávach 2-3 násobne vyššie ako uloženie komunálneho odpadu na skládky, účinnosť separácie je nízka, veľa zhodnotiteľných komodít končí na skládkach, veľa vyseparovaných komodít sa vyváža do zahraničia, náklady na komunálny odpad v obci v mnohých prípadoch nevykrýva výber miestneho poplatku za komunálny odpad, chýba podpora a systémové riešenie zhodnocovania biologicky rozložiteľného odpadu ako aj likvidácie čiernych skládok v krajine.
|
Posledná úprava Utorok, 13 August 2013 09:44 |
|
Napísal Daniel Lešinský
|
V roku 2013 sa na Slovensku sformovala občianska iniciatíva zapálených odporcov GMO, ktorí sa snažia o.i. dosiahnuť zákaz pestovania GM plodín a predaja osív na území SR (ako sa to už podarilo vo viacerých štátoch EÚ). Táto občianska iniciatíva zorganizovala dva pochody:
- prvý v máji 2013: http://slovenskobezgmo.blogspot.sk/2013/05/25-5-2013-pochod-za-zdrave-potraviny.html
- druhý pochod 12. októbra 2013: https://www.facebook.com/events/553069061417280/
12. októbra 2013 bola pri príležitosti pochodu spustená petícia Za zdrave potraviny a Slovensko bez GMO cielená na zakázanie pestovania GM plodín v SR, ich transparentné označovanie v celom potravinovom cykle ako aj za podporu udržateľným alternatívam, ako napr. ekologické poľnohospodárstvo. Petíciu si môžt stiahnuť v prílohách tohto článku a pomôcť šíriť vo vašom okolí. ĎAKUJEME.
Viac informácií o GMO nájdete na www.vsetkoogmo.sk.
Relácia rádia z Lumen (15.10.2013) k problematike GMO s p.Homolovou z EKOTRENDu a p.Súdovským z občianskej iniciatívy Za Sovensko bez GMO, archívny záznam TU.
V prílohách nájdete:
1. Petíciu za zdravé potraviny a Slovensko bez GMO na vytlacenie (mená adresy prosime vyplňovať čitateľne, osobami nad 15 rokov);
2. Novoročný pozdrav 2014 a poďakovanie od tímu iniciatívy Slovenska bez GMO;
|
Posledná úprava Piatok, 07 Marec 2014 14:26 |
Napísal Miloš Veverka
|
15.7.2013, Zvolen. Dnes o. z. CEPTA zverejnila správu:
"Ekošoférovanie. Ako ušetriť a zároveň sa správať ohľaduplne k životnému prostrediu. Ecodriving - technical report"
Ekošoférovanie je štýl jazdenia, ktorým môžeme významne znížiť spotrebu paliva a teda ušetriť a taktiež znížiť množstvo emisií vypúšťaných do ovzdušia, čo chráni naše zdravie a životné prostredie. Navyše jazdením v zmysle zásad ekošoférovania sa zvyšuje bezpečnosť na cestách.
Ekošoférovaním môžeme reálne ušetriť 15 – 25 % spotreby paliva, podľa toho, akým typom šoféra sme boli pred zoznámením sa s ekošoférovaním. Toto je ekonomicky zaujímavé nielen pre jednotlivcov, ale aj pre veľkých prepravcov, dopravné podniky, či živnostníkov, ktorí najazdia ročne veľké množstvá kilometrov, alebo prevádzkujú flotily vozidiel.

Podrobnejšie informácie môžete nájsť v priloženej správe Ekošoférovanie. Technical report. |
Posledná úprava Utorok, 25 Marec 2014 13:18 |
|
|
<< Začiatok < Dozadu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Dopredu > Koniec >>
|
Stránka 10 z 18 |